top of page
  • תמונת הסופר/תחן נוי

ההבדל בין עמ"י לשאר העם 2016-2017

פוסט זה עולה לתשומת לבו של כל מי שהיה עמ"י/שליח בשנים 2016-2017 - בבקשה תקראו על זכותכם!

החזרי מס בגין 2016 ניתן לתבוע רק עד 31.12.22 ואם הייתם חיילים משוחררים, זכאים לתואר, או במשך שנת 2016-2017 הועסקתם כעמ"י במשך חלק מהשנה, או החלפתם מיקום, או עשיתם קורס - מגיע לכם כסף ממס הכנסה!!!!!!!!!!!!!!!!!!


*(כל הכתבה מתייחסת לגברים ונשים כאחד)

שיטת חישוב מס הכנסה לעובדי עמ"י (כולל בכירים ושליחים) עד תום 2017 שונה מחישוב המס שנהוג בישראל. בשנת 2018 החלה רפורמה ומעבר חלקי לאית"ן. מעט רקע: עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) הם העובדים הישראלים בנציגויות ישראל ברחבי העולם. עובדי קבלן של משרד החוץ-בטחון-רוה"מ, שעקב צורת חישוב היסטורית שהתעוותה עם השנים, "קופחו" ולא קיבלו את הטבות המס המגיעות להם באמצעות נקודות זיכוי (ולכן מגיעים להם החזרי מס). בפועל נוכה מס הכנסה "על פי חוק" אבל בשעור מקסימלי, למעט תחליף ל"נקודות זיכוי תושב". נציגי המעסיק לא הדגישו בפניהם את הליקוי והמשמעויות, והבעיה לא מספיק מוכרת. לעתים מישהו שומע ומפיץ, מידי פעם מי מהם מקבל התראה ממס הכנסה, לפעמים מישהו מקבל החזר וכל החברים מתעוררים, אבל הרוב פשוט אינם מודעים ומפסידים.

קבוצה נוספת הם השליחים, שמנסיוני חלקם מודעים יותר למצב, חלקם בוגרים יותר ובעלי משפחות; לצערי חלקם חוששים מהשלכות הטיפול מול מס הכנסה. חלקם חושבים שהנושא לא נוגע להם, ויטפלו בכך רק אם יתעורר צורך.


בשנת 2018 נכנסה לתוקף "רפורמה", ביוזמת קבוצת צעירים נפלאים עובדי עמ"י (תוך כדי התהליך מרביתם סיימו את העסקתם, ולא זכו ליהנות מהרפורמה בפועל), שלא ויתרו במאבק ארוך מול משרדי הממשלה ורשות המיסים [אנחנו רק עקבנו ותמכנו בהערצה], וניצחו!

המעבר מעמ"י לאית"ן (אזרחים ישראלים תומכי נציגויות) לא פשוטה ולא תמיד המעבר חלק. היא גם לא כוללת את כל קבוצות עמ"י. חשוב מאד לבדוק את תקינות המעבר אצל כל אחד מעובדים עמ"י/אית"ן וגם שליחים על סמך טפסי 106 של שנת 2018... [מי שכבר מכיר אותי, יודע שזה תחום מאד רגיש ומיוחד במשרדנו].


מעט פירוט, לגבי שיטת חישוב המס "הקודמת" -

בישראל, כל תושב (גיל 18+) מקבל "נקודות זיכוי" (להלן נ.ז.) המהוות הגנת מס ובסיס חישוב הטבות מס. שווי נ.ז. מתעדכן מידי שנה; בשנת 2018-19 ערך נ.ז. הוא 2616 ₪. הבסיס: כל תושב מקבל 2.25 נ.ז. וכל אשה מקבלת 0.5 נ.ז. נוספת (2.75). כלומר: הגנת מס בסיסית לכל תושב, וניכוי מס מתחיל רק ממשכורות של 5000~ ש"ח ומעלה.

אצל עמ"י, השיטה שונה לגמרי.

המשכורת מחולקת לשני חלקים –משכורת חייבת במס הכנסה, ומשכורת פטורה ממס הכנסה.

החלק הפטור מושפעת משני גורמים עיקריים– מדינת השרות (חשובה בגלל עלות המחייה), תפקיד והטבות פטור (יש סכומים קבועים לפטור, ותפקידים שנותנים הטבות נוספות).


שתי השיטות (של "העם" ו"עמ-י") מתיחסות להכנסה בסיסית, שאין ממנה נכוי מס הכנסה.

א ב ל ...

שאר הטבות המס (וישנן לא מעט כאלה) מבוססות על השיטה הנהוגה בישראל: נקודות הזיכוי.

אשה זכאית ל0.5 נ.ז. (מעצם היותה אשה!), חייל/ת משוחרר/ת מקבל/ת הטבת מס של 2 נ.ז. למשך 3 שנים מהשחרור, תואר אקדמאי ממוסד מוכר בישראל מזכה ב 0.5-1 נקודת זיכוי למשך 1-3 שנים.

עוד נ.ז. מהם מוחרגים עובדי חו"ל גם לאחר הרפורמה, הם בגין ילדים, הורה יחיד, ועוד.


היות ולא קל לערבב תפוחים ותפוזים...

עובדי עמ"י "פשוט" לא קיבלו את הטבות מס הכנסה המגיעות להם מתוקף היותם אזרחי המדינה (שלא לומר עובדי מדינת ישראל). קיבלו אותם לעבודה בזכות השרות הצבאי ועל בסיס התואר האקדמאי... נכון. אבל מי שמעונין בהטבות המס המגיעות להם באותו ההקשר, חייב לדרוש אותן במסגרת תביעה להחזר מס. עמ"י לא מקבלים את המובן מאליו על פי החוק.

שמעתי מלקוחות עמ"י, שאכן נאמר להם בתחילת ההעסקה שיהיה עליהם לדרוש את "הפטור" (נ.ז.) בגין השרות הצבאי, אבל המשמעות לא הוסברה (עצם המונח פטור מצביע על בעיה) וכמובן שיש סיבוך "קל"– שאינו מובהר -

על פי פקודת מס הכנסה והחוק בישראל, כל תושב ישראל מעל גיל 18 חייב בהגשת דין וחשבון על הכנסותיו למס הכנסה, ל מ ע ט "כל מי שפטור מכך". שכיר(ה) "רגיל/ה" תושב/תישראל אינו/ה חייב/ת בדוח שנתי על הכנסותיו/ה; אלא רשאי/ת להגיש דוח במידה ויש לה/ו רצון/עילה לתיקונים או "החזרי מס הכנסה". אבל עובד/ת עמ"י, שאינו/ה מקבל/ת משכורת "רגילה", אינו/ה פטור/ה מדיווח.

כלומר –עמ"י/אית"ן/שליח חייב/ת בהגשת דוח שנתי. זהו חוק שלא ממש נאכף במקרה של עמ"י (למרות שהמשכורת מדווחת בישראל, ומס הכנסה מודעים לסטטוס) כי לא ממש נוח להם: יש מעט מאד פקידים במס הכנסה, עפ"ר 1-2 בסניף, שיודעים לטפל בדיווחי עמ"י (בגלל השיטה החריגה, דיווח עמ"י דורש חישוב ידני, ולא ממוחשב ושגרתי). אבל מידי פעם הם "נזכרים" באופן אקראי ודורשים זאת (כי רשות המיסים תמיד מחפשת כסף..). ב2017 לדוגמא התקבלו מכתבים אקראיים ממס הכנסה ופתאום דרשו דוחות ... מסיבה זו, לעתים קרובות, בשנה שאת/ה מגיש/ה דוח (כי את/ה רוצה את המגיע לך) את/ה חייב/ת בהגשת דוח לכל שנה לאחר מכן, עד סיום העסקתך כעמ"י. (וגם אז את/ה צריכ/ה לדעת מה לעשות). אינני מצפה שתבוטל דרישה זו, גם לאחר הרפורמה.

יש נקודה אחת חיובית בענין– כמעט תמיד משתלם לעובדי עמ"י להגיש דוח לשנים קודמות (עד תום 2017), וכמעט תמיד תהיה זכאות להחזרים (מה שרק מדגיש את החוצפה בכך שאין מזכים את עובדי עמ"י בהטבות המס המגיעות!). יחד עם זאת, בגלל השיטה החריגה, הטיפול בדוחות עמ"י הוא נישה ייחודית, ויש להיערך בצורה מקצועית ומתוך ידע בטיפול בהם:

באיזה סדר לבצע תביעה, על מנת לקבל מקסימום הטבות, גם לתקופה לפני עמ"י. לדעת מתי לא להגיש תביעה על מנת לא לגרום נזק. לדעת מראש כמה מגיע לך, ולדעת להתעקש על זה (כי יש המון טעויות חישוב). אי אפשר להגיש "רק בשביל נ.ז. לחייל" או כל חלקיות של דוח, מס הכנסה לא יקבלו זאת במקרה הטוב, ויחזירו פחות וימנעו תיקון במקרה הרע. או יחזירו יותר מידי (ואת לא תהיי מודעת) ויקרעו אותך עם ריבית כאשר יזכרו וידרשו את הכסף חזרה (וזה לא בהכרח יהיה השנה). וגם לדעת מה לעשות לאחר סיום השירות כדי שלא ימשיכו להציק לך. אי ידיעה, כמובן, אינה פוטרת.

עוד סעיפים וזיכויים, שאינם קשורים למשכורת, נכללים בדוח שנתי (אנא עיין במאמר בנושא דוח שנתי למס הכנסה)


מה לאחר הרפורמה?

כאשר לעמ"י יהיו זכויות אית"ן כשאר העם, לא יהיה שמח מאיתנו. אבל בינתיים, אנחנו עדים ללא מעט בלאגנים - המעבר לאית"ן בוצע על פי ותק והסכמים, כלומר לא כולם הועברו; בוצעו חישובים רטרואקטיביים (כי המעבר בוצע על פני שנת 2018) וחשוב לבדוק שהכל תקין. ניתן לעשות זאת רק על פי טופס 106 שמסכם את שנת 2018 (יהיו זמינים ממש בימים אלו, אוגוסט 2019).


בכל אופן בחזרה לעניננו -

"להעביר לרו"ח של אבא" או "קרוב משפחה עם חבר במס הכנסה" יכול לגרום לנזק כבד.

אנקדוטה שאני אוהבת – אני יודעת להחליף נורה, אבל רק חשמלאי יגע בשקעים, וגם הוא לא יגע בלוח חשמל. כל אחד וההתמקצעות שלו.

אז – בין אם תבחרי לעבוד איתנו או עם משרד אחר המתמחה בכך – אני ממליצה לשלם למי שיודע את העבודה, על מנת למקסם את ההחזר ולקבל את מה שמגיע לך.


אני יכולה להעיד על המשרד שלנו, שרבים מלקוחות עמ"י ממשיכים בקשר גם לאחר סיום השירות כעמ"י, בעת חזרתם ארצה או המשך שהות בחו"ל, בייעוץ וטיפול בתחומים כספיים שונים. אנחנו עובדים בשקיפות מקסימלית עם כל לקוחותינו, ומי שעובד איתנו יודע כמה אנחנו סולדים משיטת החישוב והשלכותיה וכמה ההחזרים עקרוניים בעינינו. אנחנו שמחים לאמץ את כל מי שפונה, בסבלנות וזמן.

אנא ראו זאת כהזמנה אישית, לדאוג לזכויותיכם.



שולמית נוי

רכזת תחום



הכותבת הינה רכזת תחום החזרי מס הכנסה במשרד רו"ח חן נוי. התמקצעות המשרד בעובדי עמ"י החלה בשנת 2014, ומאז הוגשו למעלה מ1000 דוחות שנתיים עבור עמ"י, והוחזר מעל 2.5 מיליון₪ מסניפי מס הכנסה בכל הארץ.




בכל שאלה וענין: במשרד:08-9150505 | פקס: 0777-334-334 | מייל: shulamit@noycpa.co.il



47 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

צעדים חשובים לסגירת שנת 2023 בצורה מאורגנת

להלן מספר דברים שיש לבצע לסגירת השנה ולטובת הדוח השנתי (כמובן עשה/י רק מה שרלוונטי לעסק שלך...): 1.           רכבים: לרשום את מונה הק"מ של כל כלי הרכב המשמשים את העסק: כולל פרטי, שכור וגם ליסינג. 2.  

מקדמות לפיצויים בישובי ספר בצפון ודרום בלבד

לקוחות יקרים, בהמשך לעדכונים הטפטפים, להלן מידע נכון לבקר זה. כפי שאתם רואים, המידע אינו שלם (טרם פורסמה רשימת הישובים הרלוונטים), ובכל זאת להלן מידע לגבי מקדמות לפיצויים בישובי ספר בצפון ודרום בלבד

bottom of page