top of page

חובת דיווח אמריקאית ע"י אזרחים ותושבים (בעלי GREEN CARD)

עודכן: 24 במרץ 2019



כללי המשחק השתנו מאוד בכל הנוגע לאכיפה של רשויות המס בארה"ב  על חובתם של אזרחים אמריקאים הגרים מחוץ לארה"ב להגיש דוחות המס ולדווח על חשבונות בנק בישראל שבבעלותם.


דיווח על חשבונות בנק בישראל ( F-BAR)

במסגרת החוק למניעת הלבנת הון ומס כל אזרח אמריקאי מחוייב בדיווח על חשבונות פיננסיים בבעלותו הנמצאים מחוץ לתחומי ארה"ב, במידה וערכם המשותף  של אותם חשבונות בשנה נתונה היה מעל  $10000. סוגי חשבונות הבנקים שחייבים להיות מוצהרים במסגרת דיווח ה-F-BAR כוללים בין השאר חשבון עובר ושב, השקעות, קופות גמל, ביטוח מנהלים, קרנות השתלמות וחשבונות פנסיה. במסגרת הגשת הדוח יש לספק את המידע לגבי חשבונות הבנק בבעלותכם בישראל: סוג חשבון, מספר חשבון, סכום מקסימאלי שהיה בחשבון במהלך השנה הקלינדרית, שם וכתובת המוסד הפיננסי, ופירוט המחזיקים בחשבון (בן/בת זוג..)

זמני הגשת דוחות F-BAR:


לפי חוק הדוח צריך להיות מוגש אלקטרונית לרשויות המס בארה"ב עד ה-30/6  בכל שנה עוקבת. לדוגמא: עבור שנת המס 2014 יש צורך בהגשת הדוח עד ה-30/6/2015 על מנת להימנע מקנסות ועונשים הקבועים בחוק. אותם אזרחים אמריקאים אשר הניחו כי הם יכולים  להישאר "מתחת לרדאר" בשל המרחק הגאוגרפי מארה"ב ולא להגיש את דוח המס ואת ההצהרה על חשבונות הבנק, מתוך הנחה מוטעית שאין ל-IRS  את האמצעים/הרצון לאכוף חובה זאת (או אולי "שיטת מצליח ישראלית"..), עלולים למצוא עצמם בסיטואציה מאוד בעייתית. העונשים הקבועים בחוק האמריקאי על אי דיווח הינם קנסות כספיים רציניים, גם עבור אזרחים "רחוקים".


FATCA -   Foreign Accounts Tax Compliance Act

החל משנת 2013 קיים חוק אמריקאי חדש המכונה " FATCA " המחייב גופים פיננסיים ברחבי העולם ובהם בנקים

בישראל לדווח על חשבונות אזרחים ותושבים אמריקאים בישראל לרשויות המס בארה"ב. זאת במסגרת אמנה בינ"ל של הIRS לאיתור אזרחים אמריקאים שלא מילאו את חובתם  בדבר הגשת דוחות כנדרש עפ"י חוק וצמצום תופעות העלמות המס והלבנת הון. רק לאחרונה ה-IRS הטיל קנס של מיליארד שקל על בנק לאומי בישראל בעבור סיועו בהעלמת הכנסות וחשבונות של אזרחים אמריקאים (ראה קישור בסוף הכתבה) בהקשר לחוק זה רבים מכם נתבקשתם לחתום על טופס W-9 אצל המוסד הפיננסי בו מנוהל חשבונכם.


מהי משמעות חתימה על טופס W-9 ?


טופס  W-9 נותן הרשאה לבנק (כל מוסד הפיננסי) לדווח על פרטי החשבון  שלכם לרשויות המס בארה"ב . על ידי חתימה על הטופס אתם  מתחייבים לדווח על הכנסות המופקות מחשבון זה במסגרת הדוח השנתי ובתמורה יאפשר הבנק את המשך פעילות החשבון.

יש לציין כי הדיווח על חשבונות אלו במסגרת ה-F-BAR אינו מחייב אתכם במס כלל וכלל,  שכן, כאמור, מטרת הדיווח היא אך ורק לאפשר  ל-IRS אמצעים לפקח ולמנוע  הלבנת הון. עם זאת, הגשת  F-BARודיווח מלא של רווחי החשבון במסגרת הגשת דוח  שנתי בארה"ב הינו קישור מתבקש, ובהתאם אזרחים אמריקאים שקיבלו ומילאו טופס  W-9 מהמוסד הפיננסי בישראל המחזיק בחשבון הבנק שלהם חשופים לקנסות ועונשים מצד ה-IRS  על אי דיווח של רווחי וערכי חשבונותיהם.


תוכנית גילוי מרצון חדשה (IRS new streamlined procedure)


כעת ניתן "לסגור עניין"  עם רשויות המס בארה"ב ללא קנסות ועונשים אם לא הגשת דוחות עד כה. ה-IRS מודע לעובדה  כי הסיבה המרכזית לחוסר הגשת הדוחות עד כה על ידי אזרחי ארה"ב המתגוררים מחוץ לארה"ב הינה רמת מודעות נמוכה לנושא ולפיכך יצא בתוכנית "גילוי מרצון חדשה" (IRS new streamlined procedure) המאפשרת לכל אותם אזרחים לקיים את חובת ההגשה עתה מבלי לספוג קנסות או עונשים כלשהם. בהקשר זה פירסם ה-IRS בתחילת יולי 2014 הנחיות נוספות, אשר מקלות מאוד את תנאי הכניסה לתוכנית, כך שבפועל יהיה רשאי כמעט כל אזרח אמריקאי שגר מחוץ לתחומי ארה"ב משנת 2009 להיכנס לתוכנית, למלא את חובת ההגשה ללא קנסות או עונשים כלל.


היתרונות בכניסה לתוכנית הנ"ל הינם:


1.    המנעות מקנסות/עונשים במסגרת הדיווח בתוכנית – חשוב לציין שכל התוכניות הקודמות שה-IRS "הציע" לצורך יישור קו עם חובות הגשה הנ"ל לוו בקנסות (אם כי מופחתים). יתרון התוכנית העכשווית הינו המנעות  מוחלטת מקנסות. 2.    שקט נפשי המבוסס על ידיעה כי אתם פועלים עפ"י חוק – ובכך נמנעים מהאפשרות של קנסות רציניים, שעלולים לחול בגין אי-דיווח כחוק. 3.    חסכון כספי ניכר שכן המחיר עבור כניסה לתוכנית והגשת הדיווחים הנדרשים נמוך משמעותית עקב המספר המצומצם ביותר של הדוחות הנדרשים להגשה בהתאם להנחיות ה-IRS. לדברי משרד Virtue Tax , כל הדוחות שהוגשו על ידם במסלול זה התקבלו לתוכנית ומילאו את התחייבויותיהם כלפי רשויות המס בארה"ב  באופן מלא – ללא קנסות או עונשים.


לקבלת מידע נוסף ניתן להיכנס ישירות לאתר Virtue Tax בקישור הבא :


וכמובן לפנות אל צוות משרד רו"ח חן נוי.



166 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

צעדים חשובים לסגירת שנת 2023 בצורה מאורגנת

להלן מספר דברים שיש לבצע לסגירת השנה ולטובת הדוח השנתי (כמובן עשה/י רק מה שרלוונטי לעסק שלך...): 1.           רכבים: לרשום את מונה הק"מ של כל כלי הרכב המשמשים את העסק: כולל פרטי, שכור וגם ליסינג. 2.  

מקדמות לפיצויים בישובי ספר בצפון ודרום בלבד

לקוחות יקרים, בהמשך לעדכונים הטפטפים, להלן מידע נכון לבקר זה. כפי שאתם רואים, המידע אינו שלם (טרם פורסמה רשימת הישובים הרלוונטים), ובכל זאת להלן מידע לגבי מקדמות לפיצויים בישובי ספר בצפון ודרום בלבד

bottom of page